Clasa: a X-a
Disciplina: Psihologie
Subiectul lecției: Memoria
Timp de lucru: 50 minute
Obiectiv fundamental: dobândirea cunoştinţelor fundamentale referitoare la memorie
Obiective operaţionale:
Oo1:sǎ defineascǎ memoria, fǎrǎ a avea în faţǎ schema lecţiei; performanţa minimǎ: “proces de întipǎrire, stocare şi reactualizare a informaţiilor”;
Oo2:sǎ analizeze procesele memoriei: întipǎrirea, stocarea şi reactualizarea informaţiilor;
Oo3:sǎ explice caracteristicile memoriei; performanţa minimǎ: enumerarea lor;
Oo4:sǎ ilustreze formele memoriei prin exemple din experienţa personalǎ;
Oo5:sǎ explice modul în care îşi organizeazǎ propria activitate de memorare eficientǎ.
1. Predare prin întrebări(15 minute)
Prin această metodă, se urmăreşte atingerea obiectivului 2 şi 3.
Conţinutul : Se vor adresa următoarele întrebări clasei:
Ce credeţi că reprezintă memoria?
Câte tipuri de memorie cunoaşteţi?
Elevii vor fi puşi să lucreze în grupuri de câte 5 persoane, fiecare grupă fiind nevoită să răspundă acestor întrebări. După ce sunt lăsaţi 10 minute să lucreze şi să reflecteze asupra acestor chestiuni, în 5 minute elevii vor prezenta printr-un reprezentant ceea ce au rezolvat, iar răspunsurile fiecărei grupe vor fi comentate, discutate de ceilalţi elevi.
2. Întrebări pe baza textului (20 minute)
Prin această metodă, se vor atinge obiectivele 2, 3, 4, 5.
Conţinutul: Elevii vor rămâne tot în grupuri de 5 persoane, fiecare grupă va primi o foaie cu schema lecţiei (definiţia memoriei, trăsăturile memoriei, tipurile de memorie, memoria şi uitarea). Ca sarcină, elevii vor avea de citit textul, de subliniat punctele cheie, să formuleze păreri cu privire la tipurile de memorie pe care le utilizează cel mai des, să reflecteze asupra importanţei uitării.
3. Expunere prin desene şi filme (15 minute)
Prin această metodă, toate obiectivele vor fi atinse, întrucât desenele şi filmele au rolul de a aprofunda, de a întări cunoştinţele elevilor, de a le fixa cunoştinţele, lucruri care înglobeză toate obiectivele prezentate.
Conţinutul: În 4 minute, li se va înfăţişa elevilor un desen (schemă) care înfăţişează particularităţile materialului de memorat , iar în 11 minute vor vedea un mic film legat de principale metode pe care ar trebui să le folosească pentru a ţine minte mai uşor, pentru a împiedica intervenţia uitării.
1. Captarea atenţiei
- se va realiza discutând pe marginea urmǎtoarei afirmaţii :
Zilnic mergem la şcoalǎ, ne regǎsim locul în clasǎ, ne întoarcem acasǎ pe acelaşi drum, pregǎtim lecţiile, ne întâlnim cu prietenii, vorbim cu membrii familiei.
• Cum este posibil sǎ existe atâtea elemente care se repetǎ în viaţa noastrǎ ?
• Ar fi ele posibile fǎrǎ conservarea experienţei anterioare ?
• Ce se aflǎ la baza acestor obiceiuri şi activitǎţi zilnice ?
Activitatea elevilor: - participǎ la discuţii, argumentându-şi rǎspunsurile ; dezbatere.
Impresiile, imaginile, gândurile, simbolurile, emoțiile nu dispar, nu se volatilizează fără a lasa nicio urmă în creier, dimpotrivă, ele « dispar« în trecut, se sedimentează, se cristalizează, pentru ca mai apoi să fie scoase la lumină și refolosite.
2. Dirijarea învǎţǎrii
Ce este memoria ?
Memoria reprezintǎ acea capacitate psihicǎ absolut necesarǎ, fǎrǎ de care viaţa ar fi practic imposibilǎ. Am trǎi într-un prezent continuu, fǎrǎ trecut şi fǎrǎ viitor, incapabili sǎ înregistrǎm schimbǎrile.
Memoria este procesul psihic care asigurǎ întipǎrirea, stocarea şi reactualizarea experienţei anterioare.
Trăsăturile memoriei
Memoria este un proces :
activ - deoarece faptele memorate, pǎstrate şi reactualizate suportǎ modificǎri importante;
inteligibil – presupune înţelegerea informaţiilor memorate ;
situațională- raportarea și încadrarea materialului în anumite coordonate spațiale și temporale
mijlocită- fixarea, păstrarea și reactualizarea se realizează prin procese mnemotehnice speciale
relativ fidelă
selectiv – omul reţine şi reactualizeazǎ informaţiile ce prezintǎ o anumitǎ semnificaţie pentru el.
Formele memoriei
Având în vedere durata pǎstrǎrii informaţiilor, se disting trei forme ale memoriei umane:
Memoria senzorialǎ (de foarte scurtǎ duratǎ) –
informaţia este stocatǎ pentru 0,5 secunde ;
Memoria de scurtǎ duratǎ - informaţia este stocatǎ pentru 15-20 secunde ;
Memoria de lungǎ duratǎ - informaţia este stocatǎ un timp nelimitat )ore, zile, ani, întreaga viaţǎ)
În funcție de prezența sau absența gândirii desprindem :
Memorarea mecanică – lipsa înțelegerii
Memorarea logică – înțelegerea și descifrarea sensurilor
După prezența sau absența intenției:
Memorarea neintenționată
Memorarea intenționată
Memorie şi uitare
Uitarea reprezintǎ imposibilitatea de a actualiza amintirile.
Formele uitǎrii :
- uitare totalǎ ;
- recunoaşterile şi reproducerile parţiale ;
- uitarea momentanǎ (lapsusul).
Cauzele uitǎrii :
- ştergerea urmelor din memorie ;
- interferenşa informaşiilor;
- reprimarea amintirilor neplǎcute.
Teorii ale uitării
Teoria uitării motivate – Sigmund Freud
o Oamenii uită informația asociată cu evenimente neplăcute
o Psihanaliștii susțin ca la baza uitării stă fenomenul refulării
Teoria ștergerii urmelor
o Anumite informații dispar în urma trecerii timpului și a neutilizării lor
Teoria interferenței- G.A. McGeoch
o Interferența retroactivă
o Interferența proactivă
Cum combatem uitarea?
Factorii și legile memoriei :
Procesele memoriei se realizează mai ușor sau mai greu, mai repede sau mai încet, au o eficiență crescută sau scăzută în funcție de o serie de factori:
1. Natura materialului – trebuie sa inceapă cu cel mai accesibil
2. Organizarea materialului – materialul trebuie reformulat astfel încât să devină mai accesibil
3. Volumul materialului
4. Gradul de familiaritate
5. Modul de prezentare – simultan sau secvențial
6. Timpul de prezentare
7. Situația de prezentare- de recepție sau percepție pasivă sau activă
8. Locul ocupat de material în structura activității subiectului- scopul activității este reținut mai ușor
9. Ambianța în care este prezentat materialul
3.Obţinerea performanţei ; asigurarea feed-back-ului
- se vor trece în revistǎ elementele-cheie ale temei, prezente în schema lecţiei
- pe baza datelor privind funcţionarea memoriei se va alcǎtui un scurt ghid al memorǎrii eficiente;
4. Evaluarea performanţei
-vor alcǎtui individual un scurt ghid al memorǎrii eficiente
Evaluarea orala la sfârșitul orei prin realizarea unei scheme pe baza celor memorate- un test de memorie.
Bibliografie
*Lupsa, E., Bratu, V.(2005), "Manual de psihologie, clasa aX-a", Editura Corvin, Deva
*Zlate, M., Cretu, T., Mitrofan, N., Anitei, M., "Psihologie. Manual pentru clasa a X-a", Editura Aramis, Bucuresti

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu